Cum să scapi de stres iarna

by S. Elena on 04/02/2012

Post image for Cum să scapi de stres iarna

Stresul este o stare reacţională la tensiune, la efort intens; e o stare cu care oamenii se confruntă din ce în ce mai frecvent. Solicitările de la serviciu cresc, apar temeri cu privire la pierderea locului de muncă, la salariul care nu este suficient de la o lună la alta, la birocraţia extremă şi la atitudinea oamenilor care nu mai au răbdare să-ţi vorbească politicos, să te asculte. Iarna apar surse de stres specifice sezonului – greutatea deplasării prin nămeţi şi gheţuş, dificultatea de a plăti facturile la intreţinere, mulţimea de haine pe care trebuie să le cărăm pe noi, înghesuiala din mijloacele de transport. Se adaugă şi starea de tristeţe dată de scăderea intensităţii luminii solare, de reducerea interacţiunii cu alte persoane din cauza vremii. E important să nu aşteptăm ca stresul să pună stăpânire pe noi; e nevoie să îl prevenim, să acţionăm atâta timp cât încă ne simţim bine. Iată trei remedii la îndemâna tuturor.

O cană de ceai poate face minuni după o zi încărcată de lucru. Ţi se poate întâmpla să adormi instantaneu după o cană de ceai îndulcit cu miere şi câteva feliuţe de lămâie plutind pe deasupra. Poate că nu sunt ceaiurile remedii recunoscute oficial, dar nu avem nevoie de confirmarea altora pentru a recunoaşte că ne simţim relaxaţi atunci când bem ceai de muşeţel, roiniţă, păducel, valeriană sau de tei. Poţi să-ţi alegi tipul de ceai în funcţie de starea afectivă negativă pe care o ai: de exemplu, muşeţelul te ajută să depăşeşti momentele dificile, e util pentru cei care cred că nu sunt iubiţi, pentru cei a căror mânie îşi are sursa în frică; roiniţa aduce mângâiere celor care ajung să se epuizeze dăruind prea mult celorlalţi; păducelul este util celor care simt teamă, nesiguranţă, celor dezamăgiţi în iubire sau care au pierdut pe cineva drag; teiul deschide inima persoanelor insensibile, limitează tendindinţa prea mare a unor persoane de a dărui, dar oferă şi linişte celor care au avut de suferit de pe urma indiferenţei celor din jur. („Plante de leac pentru tămăduirea sufletului”, Dragoş Dorin, Bratu Mihaela, Cicortaş Adrian). Valeriana calmează tensiunile şi instalează cu uşurinţă somnul. Desigur că se poate apela şi la remedii din plante sub formă de pastile sau tincturi; dar parcă tot mai relaxant este să savurezi o cană de ceai în care ai strecurat câteva picături de tinctură.

Câţiva paşi de dans în ritmul muzicii peferate pot fi benefic pentru sistemul nervos. Poţi să-ţi inviţi şi partenerul la dans şi poţi cânta melodiile preferate. O jumătate de oră de mişcare pe zi este recomandată pentru înlăturarea anxietăţii, tristeţii şi menţinerea unei stări de bine.

Să ne întoarcem la remediile din natură. O porţie de fructe precum alune, curmale, ananas şi alimente precum cartofii, orezul, fasolea, pâinea integrală sunt eficiente în lupta noastră de a ne menţine starea de bine. Asortaţi mâncării salate de legume (morcov, ţelină, sfeclă roşie) rase. Pentru un gust bun, dar şi pentru reducerea stresului, adăugaţi cimbru, busuioc, corinadru, rozmarin. Puteţi cultiva plantele aromatice în casă, îmbinând frumuseţea, mireasma adusă încăperilor cu utilitatea. Mărul, fructul „cu o mie de întrebuinţari”, pare să fie uitat de oameni atunci când merg la piaţă. Mandarinele sau portocalele sunt tentante, dar mărul este şi mai rezistent gerului din pieţe şi conţine o varietate de vitamine şi de constituenţi benefici în multe afecţiuni: astenie fizică şi intelectuală, surmenaj, anemie, litiază urinară, insomnii, nervozitate, afecţiuni bronhice, infecţii intestinale. Lista poate continua până la „mia de întrebuinţari”. De curând am aflat că ar fi benefic şi pentru renunţarea la fumat.  

Ayurveda, ştiinţa indiană, are dreptate să susţină strânsa legătură dintre echilibrul trupului, sufletului, spiritului. Ai mai multe şanse să te vindeci sau să previi starea de stres dacă apelezi la remedii care să acţioneze simultan asupra acestor elemente.

Leave a Comment

Previous post:

Next post: