Catre o buna comunicare

by S. Elena on 19/01/2012

Post image for Catre o buna comunicare

Comunicarea nu e singura soluţie pentru fiecare dintre problemele noastre, dar, este, în mod sigur, un factor de reuşită în stabilirea relaţiilor cu ceilalţi, un ingredient al succesului. Modul în care comunicăm depinde de tipul de temperament, de modul nostru de a fi; dar acest lucru nu ar fi o justificare corectă dacă am fi tentaţi sa lăsăm felul în care comunicăm la voia întâmplării, ridicând din umeri a neputinţă: “Aşa sunt eu”. E necesar să cunoaştem comunicarea în straturile ei profunde, să citim carti şi articole scrise pe această temă, să analizam atent persoanele care reuşesc să comunice eficient.

Am citit de curând o carte despre comunicare; autorul său, Costin Nemţeanu, afirmă că, dacă nu reuşim să comunicăm corect, riscăm să ne înstrăinăm de ceilalţi. Alege, deci: comunicare sau înstrăinare?

Care estea atitudinea şi care sunt trăsăturile necesare pentru crearea unui climat favorabil în comunicare? Este foarte important să fii o persoană deschisă, să accepţi multe informaţii din afară. Acceptarea în mod echilibrat a informaţiilor din exterior duce la schimbare, iar acceptarea exagerată a mai tuturor informaţiilor duce la pierderea identităţii de sine. Reversul, neacceptarea sistematică a informaţiilor şi, deci, a schimbării, înseamnă excludere din procesul de comunicare, izolare.

Mi-au rămas în minte cuvintele lui Carnegie cititite pe când eram adolescentă: “zâmbetul nu ţine decât o clipă, dar amintirea lui stăruie câteodată toată viaţa”. Probabil ca zâmbetul e preţios şi mai important decât conţinutul comunicării atunci când te angajezi într-o discuţie. Dar nu orice zâmbet e benefic comunicării. Într-o comunicare eficientă nu e loc pentru zâmbetul ironic, ci pentru cel sincer, ce stimulează deschiderea. Zâmbetul e un semn al stării de bine trăite, exprimă încredere, înseamna aprobarea celor spuse de către celălalt. Un om care zâmbeşte sincer este considerat simpatic şi are mai multe şanse să-şi facă prieteni. Dacă ţi-ai propus să ai mulţi prieteni, încearcă să te interesezi de ceilalţi, să arăţi că sunt importanţi pentru tine. Acest lucru te face să devii o persoană simpatică.

Nu avem dreptul să respingem părerile celuilalt sau sa-l ironizăm dacă vom constata că nu este bine informat. I-am putea expune ideile noastre, lăsându-l să le înţeleagă ca pe o altă perspectivă. Poate nici noi nu suntem la fel de bine informaţi în toate domeniile.

E necesar să recunoaştem când greşim, pentru că, astfel, îi determinăm pe ceilalţi să renunţe a ne mai acuza şi vom putea colabora mai bine cu ei. Recunoaşterea greşelii nu scade autoritatea, ci stimulează şi întăreşte încrederea.

E important în comunicare să recunoatem şi meritele celorlalţi; trebuie scos la iveală rolul fiecăruia. Dacă simţi că celălalt e capabil să facă ceva, mai bine îi spui acest lucru, decât să-l critici pentru rezultatele sale. Astfel, e posibil ca persoana respectivă să acţioneze în aşa fel încât să-ţi îndeplinească aşteptările.

Nu este suficient să citeşti aceste rânduri pentru a comunica eficient; încearcă să pui în aplicare ceea ce ai citit atunci când relaţionezi cu ceilalţi. Compară apoi dupa o perioadă modul tău prezent de relaţionare cu ceilalţi cu cel pe care-l aveai în trecut! Care sunt rezultatele?

Leave a Comment

Previous post:

Next post: