Managementul comportamentelor inadecvate ale copilului

by S. Elena on 18/01/2012

Post image for Managementul comportamentelor inadecvate ale copilului

Dragi părinţi, voi încerca să vă ofer câteva exemple de metode la care puteţi apela pentru educarea copiilor dumneavoastră, cu specificarea că orice metodă are propriile limite şi e mai eficientă când e combinată cu alte metode. Experienţa dumneavoastră de părinte şi cunoaşterea propriului copil sunt aspecte importante în alegerea metodei adecvate pentru fiecare situaţie în parte. Ţineţi cont în stabilirea regulilor şi a consecinţelor logice ale acestora de vârsta la care se află copilul dumneavoastră.

1. Stabileşte reguli

Pentru ca purtarea adecvată dorită de către părinte să fie conştientizată de către copil, e nevoie ca aceasta să fie transpusă în obiective observabile din care să se deducă reguli clare pentru copil. Va fi mai util pentru copil să ştie cum anume e necesar să se poarte decât să afle, de exemplu, că a fost «obraznic», fără a şti cum anume poate remedia comportamentul inadecvat. Este important ca aceste reguli să fie formulate afirmativ şi să poată fi aplicate şi celorlalţi membri ai familiei. Dacă regula nu a fost respectată, poate fi repetată copilului în mod direct, clar, nu pe un ton ridicat şi nici ca pe o rugaminte, căci altfel se poate înţelege că există şi alternativa ca regula să nu fie respectată. Alternativa la nerespectarea unei reguli este consecinţa logică negativă a neîndeplinirii acesteia: de exemplu, interdicţia de a naviga pe internet, de a merge la o petrecere. Consecinţa logică negativă nu este acelaşi lucru cu pedeapsa. Consecinţa logică negativă decurge din neîndeplinirea unei reguli; ea trebuie să fie făcută cunoscută copilului de la început. Dacă regula nu este respectată, consecinţa logică negativă este aplicată automat, nu poate fi negociată. Aplicarea consecinţei logice negative nu trebuie însoţită de ridicarea vocii sau de ameninţări.

2. Lasă copilul să gândească regulile

Ar fi necesar ca întreaga familie – inclusiv copilul – să fie implicată în construirea regulilor de respectat. Eficienţa schimbării comportamentului inadecvat creşte atunci când copilul numeşte consecinţele comportamentului său problematic asupra celorlalţi şi asupra propriei persoane, oferind sugestii de reguli pentru schimbarea acestuia. Regula poate fi respectată cu mai multă uşurinţă de către copil atunci când este formulată de el decât atunci când vine din partea altei persoane. Pe măsură ce regulile formulate iniţial vor fi respectate se pot introduce alte reguli.

3. Laudă comportamentul copilului

După ce regula a fost respectată, nu trece cu vederea comportamentul adecvat al copilului. Aprecierea copilului de către adult face probabilă repetarea comportamentului adecvat. Aprecierea verbală poate fi însoţită de consecinţe logice pozitive care au fost stabilite iniţial: de exemplu, timp liber pentru plimbat cu prietenii, cumpărarea unor obiecte dorite de către copil.

Respectarea acestor modaliăţi creşte eficienţa îndepărtării comportamentului inadecvat, iar renunţarea la ridicarea vocii, ameninţări, jigniri poate îmbunătăţi relaţia dintre părinţi şi copilul lor, relaţie problematică mai ales când copilul se află la vârsta adolescenţei.

Leave a Comment

Previous post:

Next post: